Wat heeft leeftijd ermee te maken?

Leeftijd is een complex fenomeen. Denk even na over de volgende vragen: Hoe oud ben je? En hoe oud voel je je? Hoe oud schatten andere mensen dat je bent? En waarom denken jij, en die andere mensen, dat? Sommige van die inzichten kunnen teruggebracht worden tot de boeken die je als kind las, omdat die een grote rol speelden bij de vorming van je identiteit. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken hoe leeftijd in kinderboeken wordt geconstrueerd. In deze podcast stelt CAFYR-teamlid Emma-Louise Silva je voor aan onderzoekers die (hoewel ze toegeven dat ze hun leeftijd helemaal niet voelen!) proberen uit te zoeken wat kinderboeken onthullen over leeftijd. Daartoe onderzoekt het team 800 kinderboeken uit het Verenigd Koninkrijk, België en Nederland. Of je nu een 70-jarige ’teenage dirtbag’ bent, of een 7-jarige sprinter die denkt dat oude mensen slowpokes zijn, deze podcast is voor jou!

Deze podcast is opgenomen, bewerkt en geproduceerd door Emma-Louise Silva. Coaching door Tinne Claes en Joris Van Damme (SciComm Academy) en mixing door Joris Van Damme.

Silva, Emma-Louise. ‘What’s age got to do with it?‘.

SciMingo’s Podcast.