Hoe oud is jong?

Kan of mag je enkel boeken voor kinderen schrijven als je zelf nog jong of kinderlijk genoeg bent? En wanneer is ‘oud’ nog ‘jong genoeg’? In het boek Hoe oud is jong? pleit Vanessa Joosen voor een grotere bewustwording van het concept leeftijd als een sociaal construct. Ze geeft inzicht in belangrijke concepten en theorieën binnen leeftijdstudies en hoe deze omgaan met maatschappelijke visies over leeftijd en ouder worden. Enerzijds hanteert en stimuleert ze daarbij een open blik op leeftijdsnormen en anderzijds spoort ze constructieve dialoog tussen mensen van verschillende leeftijden en generaties aan. Ze interviewde twaalf Vlaamse, Nederlandse en Britse auteurs die boeken voor zowel jonge als oude lezers hebben geschreven, en die bovendien zeer jong hun debuut hebben uitgebracht of een lange carrière als schrijver achter de rug hebben: David Almond, Aidan Chambers, Anne Fine, Ed Franck, Guus Kuijer, Bart Moeyaert, Aline Sax, Hilde Vandermeeren, Joke van Leeuwen, Edward van de Vendel, Jacqueline Wilson, en Anna Woltz. Op basis van deze gesprekken pakt ze de vraag aan hoe deze auteurs erin slagen of zijn geslaagd om die (vermeende) afstand tussen jong en oud te overbruggen.

Joosen, Vanessa. Hoe oud is jong?

Letterwerk, 2022.